searchAKILLI ARAMA
formİLETİŞİM FORMU
tel

MENÜ

kapat

İLETİŞİMDE KALIN

BİZİ TAKİP EDİN

facebook twitter instagram youtube
kapat

AKILLI ARAMA

Size en uygun projeleri listelemek için aşağıdaki kutuları kullanın.

-
kapat

İLETİŞİM FORMU

Projelerimiz ile ilgili bilgi sahibi olmak için iletişim formumuzu doldurabilirsiniz.

İLETİŞİM FORMU

ampulFORMU DOLDURMAYA DEVAM ET
KAPATclose
LIVE IN sinpaş

İyi Bir Uyku İçin Bilmeniz Gerekenler

Sağlıklı bir hayat için kaliteli uykunun düzenli egzersiz yapmak ve dengeli beslenmek kadar önemli olduğunu biliyor muydunuz? Yapılan araştırmalar gösteriyor ki; iyi ve düzenli bir uyku hormonlar, egzersiz performansı, beyin fonksiyonları üzerinde anında etki gösteriyor.

Buna karşılık yetersiz uyku ise hem yetişkinlerde hem de çocuklarda kilo alımına ve hastalık artmasına neden olabiliyor. Modern hayat düzeniyle geceleriniz gündüzünüze karışmış olabilir, geç saatlerde çalışmayı veya bir şeyler izlemeyi seviyor olabilirsiniz ama düzensiz uykunun uzun vadede sağlığınız için olumsuz etkiler bırakabileceğini hatırlatmak isteriz.

Peki gerçekten iyi bir uyku nasıl olur ve bunun için neler yapmalıyız? Hazırsanız, birlikte inceleyelim!

Gün boyunca parlak ışığa maruz kalma sürenizi artırın.

Vücudumuzun sirkadiyen ritmi olarak bilinen doğal bir saati vardır. Beynimiz, vücudumuz ve hormonlarımız bu saatten etkilenir. Bu saat uyanık kalmamızı sağladığı gibi uykumuzun geldiğini de bize söyler.

Gün boyu doğal, parlak güneş ışığı bizim sirkadiyen ritmini sağlıklı tutmamıza yardımcı olur. Gün ışığı enerjisi ayrıca geceleri daha kaliteli uyku uyumamızı da sağlar.

Uykusuzluk çeken kişiler üzerinde yapılan araştırmalar gösteriyor ki, gündüz parlak ışığa maruz kalma süresi arttığında, uykuya dalma süresi %83 oranında azaldı. Bu sebeple gün içerisinde karanlık yerlerde vakit geçirmek yerine daha aydınlık, açık mekanlarda vakit geçirmek uyku kalitenizi artıracak ve uykuya geçiş sürenizi kısaltacaktır.

Akşamları mavi ışığa maruz kalmayı azaltın.

Gün boyunca ışığa maruz kalmak faydalı olsa da geceleri ışığa maruz kalmak oldukça zararlıdır. Bunun sebebi de yine vücudumuzun sirkadiyen ritmiyle alakalıdır. Gece ışığa maruz kalmak beyninize hala gündüz olduğunu düşündürerek onu kandırır ve uykuya geçişinizi zorlaştırır. Bununla da kalmayıp derin bir uyku çekmenize yardımcı olan melatonin gibi hormonları azaltır.

Buna rağmen eğer ki akşamları mavi ışığa maruz kalmak zorundaysanız, mavi ışığı engelleyen gözlüklerden kullanabilirsiniz veya telefon/bilgisayar ekranında mavi ışığı engelleyen bir uygulama kullanmayı deneyebilirsiniz.

Geç saatlerde kafein tüketmeyin.

Kafein tüketiminin uykuyla olan ilişkisi aslında herkesin hemen hemen bildiği bir konudur. Öyle ki kafein doğru saatlerde kullanıldığında, enerjinizi ve performansınızı artırabilir. Ama gün sonuna doğru kafein tüketmek, uyku kalitesini düşürür ve uykuya geçişi olumsuz etkiler.

Yapılan bir çalışmada, yatmadan 6 saat öncesine kadar kafein tüketmenin uyku kalitesini düşürdüğü kanıtlanmıştır. Bu sebeple uyumadan en az 6-8 saat önce kafein tüketmeyi bırakmanızı öneririz.

Gündüz şekerlemelerini azaltın.

Kısa süreli şekerlemeler ne kadar faydalı olsa da gün içerisinde uzun veya düzensiz şekerleme yapmak uyku düzeninizi olumsuz etkileyebilir. Çünkü gündüzleri uyumak iç saatinizi karıştırabilir ve gece uykusunu tam bir mücadeleye dönüştürebilir!

Yapılan bir çalışmada gündüz 30 dakika veya daha az kestirmenin beyin fonksiyonlarını iyileştirebileceği ama daha uzun şekerlemelerin sağlığa ve uyku kalitesine zarar verebileceği kanıtlanmıştır.

Tutarlı zamanlarda uyumaya ve uyanmaya çalışın.

Vücudumuzun sirkadiyen ritmi, kendini gün doğumu ve gün batımına göre ayarlayarak bu döngüde çalışır. Bu döngüye uygun olarak yaşamak da elbette uyku kalitemizi ve yaşam kalitemizi artırır.

Bu sebeple her gün düzenli olarak aynı saatlerde uyuyup uyanmak, uyku ve uyanma saatlerini gün doğumu/gün batımına göre ayarlamak uyku kalitesi için yapabileceğiniz en iyi şeylerden biridir.

Gerekli durumlarda bir melatonin takviyesi alın.

Melatonin, beyninize ne zaman dinlenmesi ve yatağa gitmesi gerektiğini söyleyen önemli bir uyku hormonudur. Genellikle uykusuzluğu tedavi etmek için kullanılan bu hormon, hızlı bir şekilde uykuya dalmanın en kolay yollarından biridir.

Bir çalışmada yatmadan önce 2 mg melatonin almanın; ertesi gün uyku kalitesini ve enerjiyi iyileştirdiğini, insanların daha hızlı uykuya dalmasına yardımcı olduğunu kanıtlamıştır.

Yatak odanızı uykuya hazır bir hale getirin.

İyi bir uyku için gerekli olan şeylerden biri de size rahat bir uyku vaat eden bir ortamdır. Bunun için de oda sıcaklığı, ışık, mobilya, gürültü vb. pek çok etkenden söz edebiliriz. İyi bir uyku için uzmanlar ortalama 20°C oda sıcaklığı, tamamen karanlık bir ortam ve sessizliğin önemli olduğunu söylüyor.

Tüm bunlar haricinde ise akşam geç saatlerde yemek yememek, meditasyon yapmak, rahatlatıcı bir banyo duş almak daha iyi bir uykuya giden yolda size yardımcı olacak faktörlerdir.

tags Etiketler: uyku, sağlık, sirkadiyen

#liveinsinpaş

Şu İçerikler de Hoşunuza Gidebilir:

E-BÜLTEN

e-mail adresinizi giriniz